Fase 1: Oriënteren

Omschrijving
Groepsvorming fase 1 (Oriënteren). De kennismaking van de groep. De kinderen maken kennis met elkaar. Herken ik mijzelf in de anderen? Dragen ze dezelfde soort kleding? Welk kapsel wordt er mooi gevonden? Wat mag hier wel en niet? Hoe werkt het hier? Wanneer hoor je erbij?

Het is belangrijk dat de kinderen de tijd krijgen om elkaar te leren kennen. Je kunt kinderen hierbij helpen door oefeningen en spelletjes te spelen om elkaar beter te leren kennen.

Periode
De eerste week van het schooljaar.

Kenmerken
De kinderen maken kennis met elkaar. De kinderen verkennen elkaar en de leerkracht.

Negen sociale vaardigheden

Oefeningen

Voorbeelden van oefeningen groepsvorming fase 1

Namenspel
De kinderen staan in een kring. Om de beurt zet een kind een stap naar voren, noemt zijn naam en vertelt een sport of hobby. Dan maakt het kind ook een beweging die past bij de sport of hobby. Alle andere kinderen doen vervolgens de beweging na.

Rij maken
Alle kinderen gaan naast elkaar staan op volgorde van het alfabet voornaam, achternaam, of huisnummer.

Groepsschilderij
Op een groot vel karton wordt de klassennaam geschreven. Dan wordt het karton verdeeld in puzzelstukken. Ieder kind kleurt een puzzelstuk in. Zo vormen alle puzzelstukken één mooi geheel. De kinderen kunnen ook een graffititekening maken. Ze krijgen allemaal een stukje van het karton om te versieren.

terug naar Groepsvorming

naar fase 2

Wil je als leerkracht jaarrond werken aan groepsvorming en sociale vaardigheden in de klas?
Schoolbrede preventieve aanpak, klik hier voor de superheldenaanpak.
Preventieve en curatieve aanpak voor een groep, klik hier voor de methode van Orka Training.